PDFPrintE-mail

Doa Memohon Mati Syahid

Doa Doa - Doa Doa

Doa Memohon Mati Syahid - 4.4 out of 5 based on 7 votes
User Rating: / 7
PoorBest 

Doa Memohon Mati Syahid

Doa Memohon Mati Syahid

Setiap muslim tentu ingin meninggal dalam keadaan baik, husnul khotimah (AKHIR YANG BAIK). Mati syahid adalah juga dambaan setiap umat muslim yang rindu akan perjumpaan dengan sang pencipta-Nya. Mati syahid tidak selalu dalam keadaan jihad perang, namun juga bentuk jihad yang lain dalam menyebarkan dan membela agama Allah. oleh karenanya berdoa memohon mati syahid bisa dilakukan siapa saja dan dimana saja.


Nabi Muhammad SAW pernah bersabda.

مَنْ سَأَلَ اللَّهَ الشَّهَادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللَّهُ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَإِنْ مَاتَ عَلَى فِرَا


"Barangsiapa memohon dengan jujur kepada Allah agar mati syahid maka Allah akan berikan kepada beliau kedudukan syuhada walaupun beliau mati di atas katil.”


Kita di sunnatkan minta meninggal pada salah satu tanah suci Makkah dan Madinah. Seperti Doa Memohon Mati Syahid oleh Umar Ibn Khatab r.a, yang di riwayatkan oleh Hafsah r.anha.

Doa Memohon Mati Syahid

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ شَهَادَةً فِي سَبِيلِكَ وَوَفَاةً بِبَلَدِ رَسُولِكَ


"Ya Allah, aku mohon mati syahid di jalanMu dan wafat di negeri RasulMu(Madinah)"


Sejarah menunjukkan Saidina Umar Ibn Khatab r.a. Mati syahid akibat dibunuh oleh Abu Lu’luah, seorang Majusi yang menikamnya 6 kali sewaktu menjadi imam ketika sholat di Masjid Nabawi. Dan juga kita tahu bahawa jenazah Saidina Umar Ibn Khatab r.a. di makamkan bersandingngan dengan makam Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, sesungguhnya Allah telah mengurniakan kedua-duanya permintaan Saidina Umar r.a.

Nasib kita hanya Allah SAW saja yang tahu. Setiap yang hidup akan berhadapan dengan kematian pada suatu waktu nanti. Daripada mati karena sebab-sebab lain, lebih BAIK mati syahid dalam membela agama Islam.

Sangat baik jika kita juga berdoa seperti doa memohon mati syahid yang didoakan oleh Saidina Umar Ibn Khatab r.a. Yaitu Ya Allah, kurnialah kami mati syahid dalam membela agamaMu, dan tempatkan kematian kami itu di negeri Rasulmu s.a.w.

Ya Allah, kurniakanlah permintaan kami yang banyak dosa ini dan masih bermain-main dalam berdakwah. Amin.


Cara cepat Hamil



Anda tidak memiliki izin berkomentar di artikel ini.